باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

در مقوله فرهنگ رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام نهال می کارد، به هنگام آبیاری می کند، به هنگام هرس می کند، به هنگام سمپاشی می کند و به هنگام میوه چینی می کند.
باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد یعنی مسولانه و با دقت آن را دنبال کرد. مقام معظم رهبری

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

دغدغه ای به نام گذران اوقات فراغت


/ تهدیدهای تابستان برای جوانان

 فصل تابستان فرا رسید و اغلب دانش آموزان که از درس و مدرسه رها شده اند، حالا بدون هیچ برنامه ای اوقات فراغت خود را می گذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، تابستان برای بچه های محصل در حالی از راه می رسد که خانواده ها همواره این دغدغه را دارند که فرزندان شان این سه ماه تعطیلی را چگونه سپری خواهند کرد. برخی از این بچه ها سراغ کلاس های آموزشی می روند، بعضی ها راهی آموزشگاه های علمی و هنری می شوند و عده ای نیز ورزش مورد علاقه خودشان را دنبال می کنند. اما، قریب به اتفاق این بچه ها، برنامه ای برای چگونه گذراندن این ایام ندارند و بعضا این اوقات را به بطالت سپری می کنند. در این بین، مکان هایی مثل قهوه خانه ها و...، محل حضور جوانان و نوجوانانی می شود که هیچ برنامه و هدفی در روزهای تابستان ندارند و گرفتار آسیب های این قبیل محیط ها و اماکن می شوند.

یکه تازی قهوه خانه ها در پر کردن اوقات فراغت

اوقات فراغت در کجا سپری می شود؟ قهوه خانه ها، فروشگاه های عرضه بازی های کامپیوتری، پارک ها و بوستان ها، خیابان ها، زمین های بازی، فرهنگ سراها، سفر و جاده شمال که بسیاری از آنها هزینه های زیادی دارد و راحت ترین آن قهوه خانه ها هستند. این قدر نگوییم چرا فلان کشور موفق است؟ بهتر است یک روز تعطیل به قهوه خانه ها سری بزنیم.

پاییز سال ۹۰ بود، دولت وقت مصوبه ای داشت که بر اساس آن استعمال قلیان در قهوه خانه ها آزاد شود. دیوان عدالت اداری هم آن را ابطال کرد اما باز هم دولت وقت با مصوبه ای دیگر استعمال مواد دخانی در قهوه خانه ها را آزاد کرد و الان همان قلیان ها در قهوه خانه ها یکه تازی می کنند.

هوای خنک، دوسیب، وای فای مجانی

برنامه های وزین در ماه برین

برنامه های وزین در ماه برین 

برنامه های پیشنهادی به متولیان مساجد در ماه مبارک رمضان

 

مساجد خانه های خداوند و مراکز اشاعه دین مبین اسلام و اصیل ترین پایگاه عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و مهمترین کانون شیفتگان حق جو می باشد. وظایف اصلی مساجد عبادت و مناجات خداوند، دعا و اقامه نماز جماعت است. فعالیت هایی که به بالا بردن معرفت و بصیرت انسان و تقویت ایمان آنها کمک کند، مقدمه ای برای عبادت و بندگی در راه خداوند است. آموزش معارف دین اسلام و احکام الهی و تبلیغ و ترویج ارزش ها و در یک کلام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی که در راستای تقویت بندگی و عبودیت خداوند باشد نیز جزء فعالیت های ذاتی مساجد می باشد.

از آنجا که در نگاه اعتقادی شیعه، شئونات مختلف زندگی مادی مردم مورد توجه قرار گرفته در مساجد نیز دین و دنیا و سیاست و دیانت و زندگی مادی و معنوی انسان ها از یکدیگر جدا نبوده و متولیان مساجد نمی توانند نسبت به این مهم بی تفاوت باشند.از این رو مساجد در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود، نه تنها محلی برای عبادت و یاد خداوند بشمار می روند بلکه مهمترین مراکز سیاست گذاری و تصمیم گیری های مهم سیاسی، اقتصادی، نظامی و مراکز توسعه و ترویج معارف دین و کانون پرورش و آموزش انسان های متعهد و پایگاه رفع مشکلات متعدد جامعه اسلامی محسوب می گردد. پیامبر اعظم (ص) نیز نهضت حیات بخش دین اسلام را با پی نهادن مسجد شروع کرد.نقش بسیار مهم و برجسته مساجد به عنوان مراکز فعالیت های دینی مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن به عنوان پایگاه امداد رسانی به مردم آسیب دیده در حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله و جنگ تحمیلی اهمیت آن را دو چندان می سازد.

دلباختگان دین اسلام و پیروان ائمه اطهار(ع) و شیفتگان حضرت امام(قدس سره) و مقام معظم رهبری(مد ظله) خصوصا ائمه محترم جماعات لازم است تمام تلاش خویش را در جهت احیای نقش مساجد در زمینه های معنوی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بکار گیرند.

برنامه های متنوع پیشنهادی ذیل آماده شده تا فعالان فرهنگی خصوصا ائمه جماعات و هیات امنا مساجد در ماه مبارک رمضان که شرایط برای فعالیت فرهنگی و جذب مردم خصوصا جوانان مهیا می باشد در حد توان و ظرفیت خود، برنامه هایی را انتخاب و اجرا نمایند.

1 برگزاری جلسه مشورتی امام جماعت با هیئت امناء، هیات مذهبی و بسیج و کانون فرهنگی و نخبگان محل جهت تدوین برنامه های متنوع متناسب با نیاز گروه هدف

2- جلسه مشورتی با جوانان و توجه ویزه به پیشنهادات آنان 

3- تدوین دعوت نامه زیبا و ارسال به منازل اطراف مسجد به ضمیمه برنامه ها جهت جذب بیشتر مردم به مسجد

4- فضاسازی تبلیغی و غباروبی مسجد با دعوت از مردم محل و نمازگزاران

5- خواندن زیارت عاشورا (ع) در شب اول ماه رمضان

 6- جزء خوانی قرآن در هر روز ماه مبارک رمضان

7- بیان تفسیر قرآن متناسب با گروه هدف

8- برگزاری مراسم شبی با قرآن (با حضور حافظان، قاریان، گروه تواشیح) با همکاری خیرین و دستگا ه های فرهنگی

9- برگزاری مسابقه قرائت قرآن و همچنین اذان جهت تشویق قاریان و مؤذنین

10- برگزاری جلسه صحت قرائت نماز نمازگزاران

 

11- مسابقه حفظ چند سوره قرآن (با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای تربیت حداقل ده میلیون حافظ)

12- تشکیل گروه مکبرین و مؤذنین از نوجوانان مسجد و تنظیم جدول ماهانه جهت استفاده منظم از آنان

13- شناسایی افراد مستعد و تشویق آنان به طلبه شدن

14- مراسم احیا با خواندن دعای کمیل یا فرازهای از دعای ابوحمزه ثمالی در شب های جمعه

15- دعوت از سخنران توانمند و برگزاری مسابقه روزانه از سخنرانی ها

 16- مسابقه مقاله نویسی ویژه اهل قلم و دانشجویان و نیز چاپ ویزه نامه های کاربردی

17- خواندن نماز قضای یک شبانه روز بعد از نماز جماعت

18- برگزاری جلسه گفتمان دینی جوان با استفاده از اساتید توانمند و موضوع مشخص همراه با پرسش و پاسخ

19 - جلسه احکام بانوان با حضور مبلغه متخصص احکام

20 - افطاری سال اولی های روزه دار جهت تشویق آنها

21 - نوشتن حدیث روز و برگزاری مسابقه از آن

22- دادن کارت حضور روزانه به نوجوانانی که بیشترین حضور را در مسجد دارند.

23- راه اندازی یا جهت دهی سایت ها و وبلاگ های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

24- نصب سامانه ارسال بلوتوث و و همچنین سامانه ارسال پیامک در مسجد

25 - تهیه و اهدای بسته های فرهنگی سبک زندگی به مزدوجین جوان حوالی مسجد

26- برگزاری مراسم جشن تکلیف در نیمه رمضان با مشارکت و مساعدت والدین

27- دعوت از کارشناسان امور خانواده جهت بیان مهارت های زندگی و مشاوره مسائل خانوادگی

28- دعوت از کارشناسان مبارزه با مواد مخدر با همکاری نیروی انتظامی، دانشگاه پزشکی و سازمان بهزیستی

29- واگذاری برنامه ها به جوانان و هیئات مذهبی و کانون های فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج

30- تقدیر از بانوان ایثارگر (مادران شهید، همسران جانبازان و زنان و دختران فعال فرهنگی محجبه)در ایام ارتحال حضرت خدیجه کبری(ع)

31- برگزاری یادواره شهدای محله توسط پایگاه مقاومت بسیج با مشارکت خانواده معظم شهدا و بنیاد شهید

32- برگزاری یادواره متوفیان نماز گزار مسجد با مشارکت خانواده آنان

33- ملاقات با خانواده معظم شهدا و جانبازان

34- عیادت از بیماران محل

35- دعوت از پزشکان متعهد برای ویزیت رایگان در یکی از شب های ماه رمضان

36- دعوت از مسئولین محلی و شهری، نمایندگان مجلس جهت ارائه گزارش و رفع مشکلات اهالی و مسجد

37 - جمع آوری صدقه برای سلامتی امام زمان(ع) در شب های قدر و توجه به مستمندان محل با مساعدت خیّرین

38- برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان

 39- تجلیل از تولیدکنندگان و کارآفرینان جهت توسعه اقتصاد مقاومتی

40 - برگزاری شبی با شعر جهت ارتباط بیشتر شاعران با مساجد

41- تجلیل از نخبگان(علمی، هنری، ورزشی، فرهنگی، قرآنی، ایثارگران، جانبازان و قبول شدگان کنکور)

42- برگزاری اعتکاف حداقل در سه روز دهه آخر ماه

43- برنامه ریزی برای شب های قدر (خواندن دو رکعت نماز شب قدر و ذکر استغفار و صد رکعت نماز، برنامه قرآن به سر، خواندن دعای جوشن کبیر و ابو حمزه ثمالی ، تلاوت ترتیل سه سوره شب 23 رمضان به صورت جمعی)

44- عزاداری در روز شهادت حضرت علی(ع)

45 - پخش کلیپ و فیلم های کوتاه مربوط به فلسطین و قدس و برنامه ریزی جهت حضور نمازگزاران در نمازجمعه و راهپیمایی روز قدس

46  تجلیل از فعالان فرهنگی مسجد(مکبرین ، مؤذنین، جوانان فعال و خیّرین) در روز عید فطر

47 - برگزاری مراسم وداع با ماه مبارک رمضان

ملاحظات:

1- این برنامه ها پیشنهادی می باشد و جهت جذابتر نمودن برنامه های مسجد ارائه شده، طبیعی است هر مسجدی در حد توان و شرایط خود می تواند تعدادی از برنامه ها را اجراء نماید.

2- لازم نیست همه برنامه ها توسط امام جماعت اجراء شود، بلکه وظیفه اصلی او، برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت است.

3- از ارسال پیشنهادات تکمیلی استقبال و تشکر می شود.

4- مبلغینی که توفیق اجرای بیشترین برنامه های کیفی فوق را در مسجد داشته باشند شایسته تکریم می باشند.

19/3/94.علیرضا زرقانی

خطبه ی حضرت رسول درباره ی ماه رمضان

اقبال ازکتاب بشارة المصطفی لشیعة المرتضی با سند خود تا حسن بن علی بن فضال، ازامام رضا(ع) ازپدرانش، ازامیرالمومنین(ع) روایت می کند که حضرت فرمود: روزی رسول خدا ما را مخاطب ساخته، فرمود: « ای مردم همانا ماه خدا با برکت، رحمت وآمرزش به شما روی آورده است، ماهی که نزد خدا، برترین ماههاست(ماه برین) وروزهایش والاترین روزها(روزهای برین) و شبانش برترین وساعتهایش برین است، ماهی که درآن، به میهمانی خدا فراخوانده شده اید ودرآن جزو خانواده کرامت الهی قرار گرفته اید. نفسها یتان درآن تسبیح خدا، خوابتان درآن، وکردارتان درآن پذیرقته ودعایتان درآن اجابت یافته است .پس ازپروردگارتان با انگیزه های راست ودلهای پاک بخواهید که به روزه داری وتلاوت کتابش موفقتان بدارد.زیرا،نگون بخت کسی است که دراین ماه بزرگ ازبخشایش خدا محروم ماند.»

با گرسنگی وتشنگی خود درآن،گرسنگی وتشنگی روزرستاخیزرابه یاد آورید وبه تهیدستان وبینوایانتان صدقه دهید ودرآن،بزرگانتان را بزرگ بدارید وبه خردسالا نتان مهربورزید وبه نزدیکانتان پیوند آورید وزبانهایتان را ازگفتاربیهوده نگهدارید، دیدگانتان را ازآنچه نگاه به آن روا نیست،بپوشید! وگوشهایتان را ازآنچه گوش فرا دادن به آن روا نیست ببندید! وبریتیمان مردم، مهربانی کنید تا بریتیمان شما مهربانی کنند.ازگناهانتان توبه کنید وهنگام نمازدستانتان رابه سوی اوبه دعا بردارید که بهترین ساعتهاست که خدا با مهربانی به بندگانش می نگرد.گاهی که اورا بخوانند،پاسخشان دهد، هنگامی که فریادش کنند، لبیک گوید وآنگاه که به دعایش خوانند،جواب دهد.

« ای مردم، جانهایتان درگرو کردارتان است، پس با آمرزش طلبی آزادشان سازید!وپشتهاتان ازبارگناه سنگین است ،با سجده طولانی،سبکشان کنید وبدانید که خداوند به عزت خویش سوگند یاد کرده که نمازگزاران وسجده گران را ازکیفر(عذ اب) نگاه دارد وروزی که آدمیان درپیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند، با آتش دوزخ نترساند.

ای مردم! هرکس ازشما دراین ماه روزه دارمؤمنی را افطاردهد،به خاطراین کار،نزد خدا برای او،آزادی بنده وبخشودگی گناهان گذشته اش، درنظرگرفته می شود. گفته شد: ای رسول خدا! همه ما توانایی این کاررا نداریم. حضرت فرمود: ازآتش بپرهیزید هرچند با افطاردادن با نصف دانه خرما یا جرعه آبی.

« ای مردم! هرکس ازشما دراین ماه،اخلاق خویش نیکوبگرداند،باعث گذشتن اومی شود ازصراط، روزی که قدم ها بلغزد وهرکس ازشما، به زیردستان خود آسان گیرد، خدا هم حساب را براوآسان خواهد گرفت وهرکس دراین ماه، شرخود را(ازمردم) بازدارد،خدا هم خشم را ازاوبازخواهد داشت. وهرکه دراین ماه یتیمی را گرامی دارد، خدا درروزی که به دیدارش می آید اورا گرامی می دارد وهرکس دراین ماه با خویشان خود پیوند ورابطه داشته باشد، خداوند اورا به رحمت خودش پیوند خواهد داد. وهرکس دراین ماه ازخویشان خود ببرد، خدا هم درقیامت رحمت خود را ازاو ببرد.

وهرکس دراین ماه،نمازمستحب بجا آورد،خداوند بیزاری ازآتش را برای او می نویسد وهرکس دراین ماه، کارواجبی را انجام دهد،پاداش کسی دارد که هفتاد واجب رادرماههای دیگرانجام داده باشد.وهرکس دراین ماه برمن بیشترصلوات بفرستد، خداوند میزان اعمالش را سنگین نماید، روزی که میزان اعمال سبک باشد وهرکس دراین ماه یک آیه ازقرآن بخواند، پاداش کسی دارد که یک ختم قرآن را درماههای دیگرخوانده باشد.

ای مردم! درهای بهشت دراین ماه بازاست، ازخدا بخواهید که آنها را به روی شما نبندد ودرهای جهنم در این ماه بسته است از پروردگارتان بخواهید که آنها را برشما نگشاید.وشیاطین دراین ماه به بند کشیده شده اند ازخدا بخواهید که برشما تسلطشان ندهد.


آرایشگاه‌ها نهادفرهنگی کوچک


 

 از مدل جوجه تیغی تا مدل موی خامه‌ای!

شناسهٔ خبر: 2776727 -
آرایشگاه ها می توانند نقش یک وزارت ارشاد کوچک را ایفا کنند چرا که فرد ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت وقت خود را در مکانی خاص طی می کند که می تواند منبع تولید فرهنگ باشد.

خبرگزاری مهر- گروه جامعه: به «سلمانی» ها امروز، آرایشگاه می گویند. البته باز هم این عنوان برای بخش مردانه اشتباه است چراکه برای مردانه پیرایشگاه و برای زنانه آرایشگاه مناسب تر است. با این حال هنوز در فرهنگ ایرانی ها کوتاه کردن موی سر را سلمانی می گویند. 

هرچند تاریخچه سلمانی مربوط به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است اما در ایران قدیم سلمانی ها غیر از پیرایش در امور دندانپزشکی و پزشکی و حتی حجامت و اقدامات اورژانسی در محل هم اقدام می کردند! یعنی می توان گفت از وظایف آنها بوده است. برخی هم که دکان نداشتند به سلمانی های سیار و دوره گرد معروف بودند و برای تبلیغ کار خود مشتری را به یک فنجان چای دیشلمه دعوت می کردند که به اصطلاح می گفتند اصلاح چای دارچینی!

از مدل موی آلمانی تا قارچی!

اما در این میان سبک آرایشگری و نوع مدل مو هم اهمیت داشت: مدل فرق از وسط، فرق از چپ، مدل قاجاری و مدل بالایی. شاید یکی از مهمترین مدل های مو که متاسفانه در ایران هم تا ۷۰ سال ماندگار شد مدل موی آلمانی بود. مدلی که آلمان ها وارد فرهنگ ایران کردند. در این مدل موهای اطراف سر بسیار کوتاه می شد و موهای بالای سر بلند بود. در دوران پهلوی هرچند ماهواره مانند امروز بر روی فرهنگ مد و لباس خودنمایی نمی کرد اما مدل ها و مانکن ها روی جلد روزنامه ها و مجلات و همچنین مدل مو و ریش خوانندگان و بازیگران الگوی جوانان آن روزها بود. تا اینکه بعد از انقلاب و آغاز دفاع مقدس دیگر کمتر کسی به مدل مو توجه می کرد و پیرایشگران بدون الگوی خاصی تنها موی سرها را کوتاه می کردند...خیلی ساده.

غبارروبی ازروش‌های مدیریتی مساجد


پناهگاهی که چشم انتظار مردم است

شناسهٔ خبر: 2771637 -
مساجد نقش مهمی در شکل‌گیری و سازماندهی تمدن اسلامی داشته‌اند و علاوه بر کارکرد عبادی، دارای کارکردهای اجتماعی، سیاسی، آموزشی نیز بوده و بسیاری از نیازهای جامعه‌ را برآورده می‌کردند.

خبرگزاری مهر _ گروه دین و اندیشه: از زمان هجرت رسول اکرم(ص) و شکل‌گیری جامعه و دولت مستقل اسلامی در مدینه‌ا‌لنبی که با ساخت سریع مسجد و تبدیل آن به مرکز اجتماعات مسلمین محقق گردید، مساجد نقش مهمی در شکل‌گیری و سازماندهی تمدن اسلامی داشته‌اند. چنان‌ علاوه بر کارکرد عبادی، دارای کارکردهای اجتماعی، سیاسی، آموزشی نیز بوده و بسیاری از نیازهای جامعه‌ را برآورده می‌کردند و این گزارش سعی دارد به ضرورت اصلاح و بازنگری در مدیریت مساجد بپردازد که به مناسبت دهه تکریم مساجد پیش روی شما قرار گرفته است؛

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی، در موردکارکردهای مساجد در صدر اسلام و آغاز انقلاب اسلامی و مقایسه آن با امروز و ظرفیت ها و کارکردهای مساجد برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: «مساجد در صدر اسلام که به دستور پیامبر بزرگوار اسلام شکل گرفت کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و حاکمیتی داشتند. ملاقاتهای پیامبر در مسجد صورت می گرفت و قضاوتهایی که برای مراجعات و اختلافات داشتند در همان مسجد انجام می گرفت. در حقیقت مسجد محل اداره جامعه تلقی می شد.»

بررسی پدیده حاشیه نشینی در مشهد مقدس


 این گزارش از سلسله گزارشهای «پرونده ویژه بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» منتشر شده است. «پرونده ویژه» مجموعه گزارشهای تولیدی دفاتر سرپرستی استانهای خبرگزاری مهر، در یک موضوع مشترک است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور ۳۰۰ هزار تبعه غیر ایرانی مجاز و غیر مجاز در مشهد، خشکسالی های مستمر، بالا بودن قیمت زمین و مسکن در نواحی شهری مشهد و ضعف نظارت دستگاه‌های حاکمیتی از مهمترین دلایل گسترش جمعیت حاشیه‌نشینی بنا بر گفته کارشناسان در مشهد مقدس است.

بنا بر آمار سرشماری سال ۱۳۸۶ حدود ۸۸۳ هزار نفر در مشهد اسکان غیر رسمی داشتند که این تعداد در حال حاضر به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

بیشتر افراد مهاجری که به شهرها روی می آورند، شغل ندارند و از نظر اقتصادی دچار بحران هستند از این رو برای امرار معاش به پول نیاز دارند و در چنین بحرانی است که انگیزه های ارتکاب جرم نیز خود را نشان می دهد.

۴ هزار هکتار از اراضی شهر مشهد در حاشیه قرار دارد

سکونتگاه های غیررسمی یا مناطق حاشیه ای با گستره ای شامل ۱۳ درصد از مساحت مشهد مقدس حدود ۳۲ درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده  است و به گفته کارشناسان در مجموع چهار هزار و ۷۳ هکتار از مساحت مشهد شامل سکونتگاه های غیررسمی است.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان


مسئولان آموزش و پرورش در حالی از راه اندازی شبکه اجتماعی بومی خبر می دهند که دانش آموزان خیلی وقت است با عضویت در شبکه های اجتماعی، سرگرم بازی اینترنتی «کلش آو کلنز» و ساختن دهکده خود هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ دانش آموز در امتحانات نهایی سال گذشته شرکت کردند که ۸۰ درصد این دانش آموزان با میانگین نمره ۱۲ قبول شدند برخی از کار شناسان آموزشی افت تحصیلی را پایین بودن کیفیت درآموزش و پرورش می دانند اما برخی دیگر جدا از  این مسئله ورود دانش آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی را هم بی تاثیر بر افت تحصیلی نمی دانند.

طبق پژوهش بنیاد علوم رفتاری که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین ۴ هزار و ۶۵۰ نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام شده است ۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و کودکان خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند ۴ برابر بیشتر از کودکان دیگر برای بازی های یاد شده وقت مصرف می کنند.

گزارش فعالیت های حاشیه شهر بهار 94


ردیف

عنوان برنامه

تعداد نفرات

برگزارکننده

مکان

زمان اجرا

اساتید

اعتبار

(میلیون به ریال)

ملاحظات

1

حمایت از برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد محوری

7529 نفر

امور مساجد

74 مسجد حاشیه شهر

12 تا 14 اردیبهشت

 

000/000/710 ریال

54 مسجد حمایت شد

2

برگزاری همایش ائمه جماعات حاشیه شهر با موضوع اعتکاف

50

امور مساجد

مسجد امام هادی

 

حجه الاسلام توحیدی

 

با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد

3

برگزاری جلسات کیفیت بخشی به فعالیت های فرهنگی حاشیه شهر با حضور همکاران واحدها

7 نفر

-

دفتر معاونت فرهنگی

16 و 19 اردیبهشت و 9 خرداد

-

-

 

4

غبار روبی و نکوداشت مساجد حاشیه شهر

1500 نفر

امور مساجد

مساجد حاشیه شهر

دهه آخر شعبان

-

-

 

5

آموزش قرآن به کودکان

500 نفر

تشکل های قرانی دارالقرآن

حاشیه شهر

سه ماهه اول سال

اساتید قران

-

 

6

تقویت و تجهیز جلسات قرانی

100 جلسه

دار القرآن

جلسات قرآن حاشیه شهر

سه ماهه اول سال

-

 

 

7

اعزام مبلغ در ایام فاطمیه

90 نفر

امور مبلغین

مساجد حاشیه شهر

ایام فاطمیه

-

000/000/20ریال

 

8

اعزام مبلغ در ایام اعتکاف

60 نفر

امور مبلغین

مساجد حاشیه شهر

ایام اعتکاف

-

000/000/15 ریال

 

9

اعزام مبلغ در ایام دهه مهدویت

85 نفر

امور مبلغین

مساجد حاشیه شهر

نیمه شعبان

-

000/000/15 ریال

 

10

استمرار استقرار روحانی با همکاری شهرداری

 نفر50

امور مبلغین

مساجد حاشیه شهر

سه ماهه اول سال

-

000/000/900 ریال

هر نفر ماهانه 650 تا 700 هزار تومان

11

استمرار استقرار روحانی

30 نفر

امور مبلغین

مساجد حاشیه شهر

 

-

000/000/200 ریال

هر نفر ماهانه 250 هزار تومان

12

اعزام مبلغ به مدارس حاشیه شهر

17 نفر

امور مبلغین

مدارس حاشیه شهر

نیمه اول اردیبهشت

-

000/000/20 ریال

 

13

ایجاد وبلاگ باغبانی فرهنگ

-

دبیرخانه

-

20 خرداد 94

-

-

تهیه مطال و گزارشات مربوط به حاشیه شهر و درج در وبلاگ

14

برگزاری دوره آموزشی مقابله فرهنگی با آسیب های اجتماعی و اعتیاد

50 نفر

امور آموزش

دانشگاه فردوسی

30 و 31 اردیبشهت

 

 

 

15

برگزاری آموزش  ائمه جماعات حاشیه شهر با موضوع نقد وهابیت

50

امور آموزش

مسجد امام هادی

 

حجه الاسلام توحیدی

 

با مشارکت دانشگاه فردوسی

16

برگزاری دوره آموزشی ائمه جماعات

30 نفر

امور آموزش

نمازخانه اداره کل

24/2/94

آقای بارانی

 

 

17

مساعدت به هیات مذهبی حاشیه شهر

25000 نفر

امور تشکل های دینی

هیات مذهبی حاشیه شهر

فروردین ماه 94

-

000/000/400 ریال

 

اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

باغبانی فرهنگ حاشیه شهر مشهد


برنامه ریزی و اجرای هر نوع فعالیت فرهنگی دینی باید مبتنی بر اصول و قواعدی باشد که اساتید شاخص حوزه فرهنگ برشمرده اند. اصل هدفدار بودن، اصل پیام داشتن، اصل هماهنگی و برخورداری از نظم، اصل زمان بندی مناسب و اصل مشارکت و همراهی گروه هدف مهمترین اصول ضروری برای فعالیت های فرهنگی است. 

در برنامه ریزی و فعالیت های فرهنگی شناخت صحیح از دین مبین اسلام و سنت ائمه اطهار(ع) و آگاهی کامل از سیاست های کلی نظام و مطالبات مقام معظم رهبری ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد و توجه به اقتضای هر فعالیت فرهنگی و حساسیت وضعیت بومی منطقه و توجه به نیازسنجی های گروه هدف عواملی است که رعایت آن، استقبال مخاطبین را درپی خواهد داشت.

در حال حاضر استکبار جهانی فعالیت های برنامه ریزی گسترده ای را در سطح کشور خصوصا مناطقی که از فقر فرهنگی رنج می برند تدارک دیده است تا با هدف قرار دادن نسل جوان و دانش آموزان و دانشجویان به عنوان اصلی ترین مخاطبان خود،‌ در ایجاد شبکه های فساد اخلاقی و رواج دادن فحشا و مواد مخدر به تخریب چهره موجه دین و نظام اسلامی بپردازد. دشمنان سعی و تلاش می نمایند تا ارتباط نسل جوان را به هر وسیله ممکن با دین و ارزش های دینی و انقلاب اسلامی قطع نمایند تا به اهداف شوم خود دست یابند. لذا لازم است دستگاه های فرهنگی نظام و فرهیختگان و علما مشعل فروزان هدایت را، برای نسل جوان روشن نگه دارند.

بدون تردید اقشار تاثیرگذار جامعه خصوصا مبلغین می توانند در مسیر سعادت و یا شقاوت هر جامعه نقشی کلیدی داشته باشند .اگر اصالت حرکت های فرهنگی را در پایداری و حفظ جامعه بپذیریم آنگاه به نقش انکارناپذیر متولیان امر فرهنگ که در تربیت نسل جوان موثر هستند بیشتر پی خواهیم برد آن هم در برهه ای که کشور با تهاجم وسیع و همه جانبه فرهنگی دشمن روبرو است.

یکی از معضلات اساسی جامعه امروز، فقر فرهنگی، اقتصادی حاکم بر حاشیه شهر ها خصوصا کلان شهر ها می باشد که اگر به درستی این درد درمان نشود به بقیه مناطق هم سرایت خواهد کرد. لذا لازم است دستگاه های مربوطه، متولی اصلی این مهم را تعیین نمایند تا با کمک و حمایت همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی و با برنامه ریزی درست و جهاد فرهنگی این معضل مهم برطرف شود.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر شهرستان مشهد با  سکونتگاه های غیررسمی یا مناطق حاشیه ای با گستره ای حدود ۱۳ درصد از مساحت مشهد مقدس، حدود ۳۲ درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده  است و در مجموع چهار هزار و ۷۳ هکتار از مساحت مشهد شامل سکونتگاه های غیررسمی است.

بنا بر آمار سرشماری سال ۱۳۸۶ حدود ۸۸۳ هزار نفر در مشهد اسکان غیر رسمی داشتند که این تعداد در حال حاضر به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

بیشتر افراد مهاجری که به شهرها روی می آورند، شغل ندارند و از نظر اقتصادی دچار بحران هستند از این رو برای امرار معاش به پول نیاز دارند و در چنین بحرانی است که انگیزه های ارتکاب جرم نیز خود را نشان می دهد.

رشد حاشیه نشینی را اگر نتوان نشانه اصلی رشد فقر دانست، اما نمی توان از کنار این واقعیت نیز گذشت که هرچه حاشیه نشینی گرداگرد شهرهای بزرگ کشور گسترده می شود، زنگ خطر فقر هم صدایش بلندتر می شود.

جاذبه رفاه شهرنشینی، بسیاری از روستائیان و حاشیه نشین ها را از زادگاه خویش جدا می کند و به سوی قطب های صنعتی و بازارهای کار می کشاند.از انجا که زندگی در شهر ها تناسبی با درآمد این افراد ندارد لذا این افراد در حاشیه شهر ساکن شده و خود را بر اقتصاد شهر تحمیل می کنند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولین شهرستان مشهد در خصوص توجه جدی به حل معضلات حاشیه های شهر مشهد، ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد، زیر نظر امام جمعه محترم مشهد و با حضور دستگاه ها و مسئولین فرهنگی شهرستان تشکیل که به طور مرتب با برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کمیته های مختلف برنامه های قابل توجهی را شروع نموده است که مسئولیت کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد به اداره کل تبلیغات اسلامی واگذار شده است.

اداره کل تبلیغات اسلامی بنا بر وظیفه ذاتی سازمان خود بر اساس بند ده ماده شش اساسنامه سازمان، مبنی بر «برنامه ریزی، سازماندهی و پشتیبانی برای اعزام مبلغ به نقاط مورد نظر کشور با اولویت به مناطق محروم و دورافتاده با هماهنگی و همکاری سازمانهای مسئول و ذیربط» به این مهم توجه جدی نموده است که امید است با همکاری همه دستگاه های ذیربط و ستاد سامانده حاشیه شهر و با اجرای طرح های اساسی ضمن توسعه و ترویج  فعالیت های فرهنگی در مناطق حاشیه شهر و تاکید بر انسجام و وحدت رویه و اجتناب از موازی کاری دستگاه ها، فعالیت های مهمی را شروع و ادامه دهد تا شادی و طراوت در چهره مردم عزیز مناطق حاشیه شهر دیده شود و آنان نیز با مفاهیم والای آیات الهی و سنت نبوی آشنا شوند.

                                                               علیرضا زرقانی