باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

در مقوله فرهنگ رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام نهال می کارد، به هنگام آبیاری می کند، به هنگام هرس می کند، به هنگام سمپاشی می کند و به هنگام میوه چینی می کند.
باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد یعنی مسولانه و با دقت آن را دنبال کرد. مقام معظم رهبری

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مهارتهای مقابله‌ای در مهارتهای اساسی زندگی سالم

مهارتهای مقابله‌ای در مهارتهای اساسی زندگی سالم

انواع مقابله :

راهبرد متمرکز بر مشکل: می‌تواند درونی و بیرونی باشد. هدف راهبردهای مقابله‌ای معطوف به بیرون، اقدام برای تغییر موقعیت یا رفتارهای دیگران است. راهبردهای مقابله‌ای معطوف به درون: شامل تلاش‌هایی می‌شود که برای بررسی مجدد نگرش‌ها و نیازهای خود و به دست آوردن مهارت‌ها و پاسخ‌های تازه برای مسئله می‌باشد.

مقابله متمرکز بر هیجان:متوجه به مهار ناراحتی‌های هیجانی بوده و شامل؛ تمرین جسمانی، مراقبت و کنترل و بیان احساسات و جست و جوی حمایت است.

. هدف مقابله‌های متمرکز بر هیجان، آرام ساختن خود است که به دلیل روی آوردن استرس به هم خورده است.

روشهای مقابله‌ای مناسب در زندگی سالم

روش‌های مقابله‌ای مناسب

1ـ روش فعال بر مبنای شناخت مسئله : این قبیل افراد مشکلات را آسان می‌گیرند و اضطراب کمتری دارند. به همین دلیل نتیجه بهتری می‌گیرند. این افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، احساسات خود را به راحتی بیان می‌کنند، از دیگران کمک می‌خواهند، از ناملایمات درس می‌گیرند، شوخ‌طبعی را پیشه می‌کنند و با حفظ ایمان و اعتماد به نفس احساسات خود را کنترل می‌کنند و از تجربة تنش‌زا به عنوان فرصتی جهت رشد شخصی خود استفاده می‌کنند.

2ـ روش خویشتن دارانه : این افراد از اعتماد به نفس خوبی برخوردار بوده و سعی می‌کنند همواره بر احساسات و هیجان خود مسلط باشند، عجله‌ای برای مقابله ندارند و خیلی زود هم ، هنگام بروز مسئله روحیة خود را نمی‌بازند. هر اقدامی را در زمان مقتضی و مناسب انجام می‌دهند و برای رفع مشکل برنامه‌ریزی می‌کنند. حواس خود را متمرکز بر مشکل یا هیجان نمی‌کنند و به قضایا به شکل طبیعی نگاه می‌کنند.

3ـ روش حمایت جویانه : این افراد در هنگام مواجهه با مشکل به راحتی از دیگران کمک می‌خواهند. با کسانی که تجربه مشابهی داشته‌اند، مشورت می‌نمایند. این افراد سعی می‌کنند از حمایت عاطفی، مالی و فکری دوستان و اقوام استفاده کنند.

روشهای مقابله‌ای نامناسب در زندگی سالم

1ـ روش انفعالی و احساسی : برخی از افراد هنگام بروز استرس، مسایل را خیلی سخت می‌گیرند و از تنش جسمی و روحی بیشتری رنج می‌برند. این قبیل افراد از حمایت‌های مالی، تحصیلی و خانوادگی کمتری معمولاً برخوردارند. خود را زیاد سرزنش می‌کنند و به جای اندیشیدن به راه‌حل‌یابی مسئله، وقت خود را با افسوس می‌گذرانند، در نتیجه ناراحتی عاطفی بیشتری متحمل می‌شوند.

2ـ روش عقب نشینانه : این افراد جرأت مقابله با مسئله‌ای را ندارند، وجود مشکل را انکار می‌کنند. از عزت نفس پایین برخوردار بوده و به جای امیدواری به یأس و نا امیدی روی می‌آورند. در نتیجه برای حل مشکل اقدامی نمی‌کنند.

3ـ روش تخریبی: این قبیل افراد هنگام مواجهه با مشکل، بدبینی را پیشه خود ساخته و نسبت به همه‌کس و همه چیز بدبین می‌شوند، در نتیجه به الکل، اعتیاد، یا داروهای مختلف روی می‌آورند و یا به سمت دوستانی می‌روند که همانند خودشان بوده و به همراه آنها دست به دزدی و اعمال دیگر منفی می‌زنند، تا بدین‌وسیله مشکلات خود را به فراموشی بسپارند و یا این که خود را قربانی مشکل و تسلیم بحران می‌نمایند.

مهارت‌های اساسی زندگی چیست؟

مهارت‌های زندگی عبارتند از : توانایی رفتار سازگار و مثبت که افراد را توانمند می‌سازد تا به طور موثر با نیازها و چالش‌های زندگی روزمره برخورد نمایند

رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند


 رهبرانقلاب اسلامی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. لزوم تحقق متوسط رشد اقتصادی ۸ درصد، ایجاد شبکه ملی اطلاعات، تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد وافزایش توان دفاعی ازجمله این سیاست ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند.

این سیاستهای کلی بر پایه‌ی محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که بکلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.

سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دارای ۸۰ بند و شامل سرفصلهای امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است. 

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور که همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم

با سلام و تحیت،

اینک که در آستانه‌ی ماه‌های آغازین دهه دوّم چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی کشور قرار داریم، سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله ششم توسعه ابلاغ می‌گردد.

این مجموعه پس از بررس

سهم «فرهنگ» در تحقق برنامه ششم توسعه


/ ما چگونه «ما» شویم؟

مروری بر سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که روز گذشته از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، نشان از سهم جدی «فرهنگ» در تحقق اهداف مندرج در این برنامه دارد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: روز گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور «سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه» از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد تا چارچوب کلی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان کشور برای بازه زمانی پنج ساله دوم دهه ۹۰ از هم‌اکنون تبیین شده باشد.

نکته قابل تأمل درباره سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب تمرکز این سیاست‌ها بر سه محور «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» است. سه محوری که بیراه نیست وجه اتصال و زمینه تحقق هر سه را «فرهنگسازی» بدانیم.

این نکته نه فقط در سرفصل‌هایی که به طور مستقیم به موضوعات مرتبط با فرهنگ مرتبط است نمود دارد که به واسطه تحلیل محتوای طرح موضوعات و اولویت‌ها در امور مختلف می‌توان به این جمع‌بندی رسید که تدوین‌کنندگان این سند توجهی ویژه به تحقق اهداف تعیین شده از معبر «فرهنگ» داشته‌اند.

در این گزارش مختصر مروری مصداقی‌تر بر شاخصه‌های فرهنگی طرح شده در بخش‌های مختلف سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب خواهیم داشت تا از معبر آن بتوان تصویری دقیق‌تر از سهم فرهنگ در سیاست‌های کلان نظام اسلامی در نیمه دوم دهه ۹۰ به دست آوریم.

در این زمینه لازم به یادآوری است که آنچه به عنوان «سیاست‌ کلی» طراحی، تدوین و ابلاغ شده صرفاً به معنای راهبرد و تعیین مسیر است و سیاست‌گذاری‌های اجرایی و مصداقی در حوز‌های مختلف برعهده دستگاه‌های مسئول است.

تحلیل حداد از ایجاد حاشیه نشینی درمشهد


 
مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: امروز مشهد با پدیده حاشیه نشینى مواجه است که این امر به دلیل نبود امکانات اقتصادى، فرهنگى و شهرى به صورت یکسان در تمامى شهر ها و روستا ها است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، غلامعلی حدادعادل شامگاه دوشنبه در آیین بهره بردارى سالن مطالعه پروین اعتصامى و پارک خطى حاشیه باغ گیاه شناسى منطقه هفت شهردارى مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز مشهد با پدیده حاشیه نشینى مواجه است که این امر به دلیل نبود امکانات اقتصادى، فرهنگى و شهرى به صورت یکسان در تمامى شهر ها و روستا ها است و لذا این موضوع موچب شده تا جمعیت به سمت شهر حرکت کنند.

وى با بیان اینکه مدیریت و رفع حاشیه نشینى مشهد امرى دشوار است، افزود: شهر مشهد یکى از مهمترین شهر هاى خراسان و کشور است که حاشیه نشینى باعث آسیب پذیرى آن شده است.

مشاور عالى مقام معظم رهبرى ادامه داد: البته امروز شاهد افتتاح چندین پروژه عمرانى و فرهنگى در مناطق کمتر برخوردار مشهد هستیم که نشان از هوشمندى و ایجاد عدالت شهرى مدیران شهرى مشهد است.

وى عنوان کرد: خوشبختانه شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد توانسته اند در چند سال اخیر بهترین اقدامات را در این مناطق انجام دهند، البته نمایندگان مردم مشهد نیز در مجلس اقدامات خوبی را براى مناطق کمتر برخوردار انجام داده اند.

حداد عادل با بیان اینکه مشهد با توجه به اقدامات عمرانى صورت گرفته در ۱۰ سال آینده رشد بسیار خوبی خواهد داشت، اضافه کرد: افتتاح سالن مطالعه پروین اعتصامى فرصت خوبى براى دانش آموزان این منطقه است تا در زمان امتحانات بتوانند از آن به نحو مطلوبى استفاده کنند.

وى نسبت به افتتاح پروژه هاى عمرانى در شهردارى مشهد طى سال هاى آینده ابراز امیدوارى کرد و گفت: مدیریت شهرى مشهد تلاش دارد تا با بهره بردارى و افتتاح پروژه هاى بیشتر در مناطق حاشیه اى شهر بتواند امکانات رفاهى، خدمات آموزشى و فضاى سبز را براى شهروندان این مناطق نیز فراهم کند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ارتباط با قانون مدیریت شهری بیان کرد: ضرورى است تا یک منطق واحدی در همه فعالیت‌های شهری حاکم شود اما براى محقق شدنش ابتدا باید شوراهاى اسلامى شهرهاى کشور طرح مدیریت یکپارچه شهرى را در قالب لایحه به مجلس بدهند چرا که آنها به دلیل داشتن اطلاعات کافى در حوزه مدیریت شهرها بهتر می‌توانند لایحه را تنظیم کنند.

وى در پاسخ به سوال یکى از خبرنگاران و در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: موضع ما در مذاکرات مشخص و منطق ما نیز روشن است و ما خواهان توافقی هستیم که عزت، منافع ملی و حقوق ملت ایران در آن رعایت شود و چنانچه آمریکا و سایر کشورهاى اروپایى بخواهند به بهانه مذاکره راه مداخله در امور ایران را پیدا کنند، اشتباه می‌کنند.

حداد عادل با بیان اینکه کشورهاى مذاکره کننده باید با منطق وارد گفتگو شوند تا پاسخ منطقى نیز دریافت کنند، ادامه داد: در همین راستا پیام ملت ایران نیز روشن بوده و زیر بار چنین زیاده‌خواهی نخواهد رفت و طرف مقابل نیز باید بعد از گذشت ۳۶ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، این ملت را شناخته باشند.

وى در ارتباط با مشهد ۲۰۱۷ و کمک هاى مالى مجلس در این حوزه عنوان کرد: در این خصوص نیز باید مردم پای کار بیایند و راه توسعه شهرهایی مانند مشهد این است که خود مردم کمک کنند البته بنده و نمایندگان مشهد در مجلس به این نکته توجه ویژه اى خواهیم داشت و تلاش مى کنیم تا به صورت قانونى این موضوع پیگیرى شود.

وى اضافه کرد: انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسیار مناسب بوده چرا که این شهر از هر جهت با چنین عنوانی تناسب داشته و از لحاظ فضای سبز و پاکیزگی نیز یکی از بهترین شهرهای ایران است.

وى در پایان علت حضور خود را در این مراسم دعوت شهردار و نمایندگان مردم مشهد در مجلس اعلام کرد و گفت: این کلانشهر مذهبى امروز در بین شهرهای کشور به‌ ویژه در مسائل فرهنگی و معنوی نمونه است.

مسجدی که سال‌ها «افطاری ساده» می دهد


مجله مهر- نگار رشیدی: اینجا حوالی خیابان دماوند است. هر شب نزدیکی های اذان مردم در تکاپوی تهیه سفره فطارهستند روزه خود را باز کنند. در خیابان باریک کیایی قدم به قدم بوی نان تازه به می آید. صف نانوایی ها طولانی است و هنوز آدمها امید دارند که قبل از شنیدن اذان نان تازه به خانه هایشان ببرند. اینجا مسجدی وجود دارد که برای هفتمین سال متوالی برای مومنان روزه دار سفره ضیافت الهی پهن می کند. هنگام غروب و دم افطار است. مسجد محله در حال پر شدن است. در حیاط عده ای دارند وضو گرفتن می گیرند و گروهی دیگر دور هم حلقه زده اند و قرآن می خوانند..  اما برخی هم از چند ساعت پیش پای دیگ و اجاق ایستاده اند  و در گیرو تهیه کردن غذا و خوراک میزبانی از مردمی هستند که قرار است در خانه خدا پای خوان گسترده الهی بنشینند. پا در محله و خیابانی گذاشته ایم که  دین و مذهب ریشه ای سخت و عمیق در دل و جان و مردمانش دوانده و تمام نماد و ظواهر ایرانی - اسلامی بر در و دیوارش عیان و آشکار است.  اینجا مسجد مالک اشتر است مسجدی که سالهاست میزبان روزه داران ماه خداست تا بعد از نماز از آنها به صرف افطار پذیرایی کند.

شلوغ تر از همیشه در رمضان