باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

باغبانی فرهنگ

کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد

در مقوله فرهنگ رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام نهال می کارد، به هنگام آبیاری می کند، به هنگام هرس می کند، به هنگام سمپاشی می کند و به هنگام میوه چینی می کند.
باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد یعنی مسولانه و با دقت آن را دنبال کرد. مقام معظم رهبری

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

گفتار دهم : خشم و مهارت مقابله با آن :

گفتار دهم : خشم و مهارت مقابله با آن :

خشم چیست؟ مهارت مقابله با آن :

خشم چیست؟هیجان خشم، یکی از قوی ترین هیجان های مشترک بین انسان هاست. زمانی آن را نشان می دهیم که در معرض تهدید، ناکامی، و یا ضایع شدن حقمان قرار می گیریم. ممکن است به شکل های مختلف بروز نماید؛ اما کنترل آن یکی از ضروریات زندگی است.

دو فرض اساسی در مورد کنترل خشم:

الف- بسته به ماهیت و باورهایی که اساس خشم را تشکیل می دهند،خشم می تواند مناسب یا نامناسب باشد.

ب- داشتن مهارت و به کار گیری تکنیک مناسب برای کنترل هر دو نوع خشم بسیار مهم است. وقتی خشم مناسب است می تواند عامل کمک به ما باشد.

تکنیک های مهم مقابله با خشم عبارت اند از:

1- تقویت عزت نفس

2- غربال کردن باورهای منفی

3- خویشتن پذیری و دیگر پذیری

4- کاهش حساسیت؛ مثل باور به ناراحت بودن اوضاع، باور به تحمل ناپذیر بودن ناکامی ها، باور به محکوم کردن خود یا دیگران

5- عجول نبودن در قضاوت ها

6- ابراز قاطعانه خشم مناسب

7- بخشش خود و دیگران

8- خود آرام سازی

9- تغییر محیط

10- پرهیز و یا کاهش حسادت

چه وقت دچارخشم نخواهیم شد:

اگر حقوق خود را بشناسیم، حقوق دیگران ا بشناسیم و به حقوق دیگر احترام بگذاریم دچار خشم نخواهیم شد.

رابطه خشم با عزت نفس

کسانی که عزت نفس ندارند خود را قبول ندارند. در نتیجه بازخوردهای دیگران در مقابل رفتارشان را بیشتر منفی ارزیابی می کنند، در صورتی که در درون تشنة باز خورد مثبت هستند امّا باورهایشان نسبت به خودشان نمی گذارند تا آن را مستحق خود بدانند، سرانجام حالت تدافعی می گیرند و بیش از همه دچار خشم نابجا می شوند. چون در خود احساس کمبود می کنند. بنابراین خشم برای این افراد، حاصل باورهایشان است.

علتهای خشم:

از عواملی که موجب خشمگین شدن افراد می شود حسادت است، حسادت یعنی عدم تحمل موفقیت دیگران به طور غیر منطقی.

برای کنترل خشم خود، باید صفات تحمل، خوشبینی، و حقیقت بینی را در خود تقویت کنیم و از عجول بودن در قضاوت خودداری نماییم

نشانه های جسمانی و روانی خشم

علایم فیزیکی: تپش قلب، افزایش فشار خون، تند شدن نفس و افزایش انقباض ماهیچه ها، گاز گرفتن، تف کردن، لگد زدن، نیشگون گرفتن، هل دادن، ناسزا گفتن، زدن و.. از نشانه های فیزیکی خشم هستند.

علایم روانی خشم: افسردگی، رفتار خصمانه و احساس ترس، وحشت زدگی و هراس، بی اعتنایی و یا بی توجهی، کاهش قدرت حافظه یا فراموشی، از نشانه های روانی خشم می باشند.

علت های خشم

ضعف عزت نفس، داشتن باورهای منفی و غیرواقع گرایانه. ضعف خویشتن پذیری و دیگر پذیری- نحوه برخورد پدر و مادر با خشم فرزند در دوران کودکی، خجالت و کم رویی، ترس از ابراز خشم در دوران کودکی به خاطر طرد شدن ( پنهان مصنوعی خشم)- احساس کمبود و بی ارزشی درباره خود- عدم وجود صفات بخشش- برخی از موارد غذایی- خستگی زیاد- حسادت- لب توجه دیگران و به دست آوردن خواسته ها از علت های مهم خشم هستند.

- همچنین دخالت های بی مورد در کارهای روزانه افراد- تحمیل وظایف سنگین تر از توانایی مثل واگذاری سنگین از سوی معلم به دانش آموز مقایسه فرد با دیگری به صورت کاهش ارزش او

- مواجه شدن با بی عدالتی ها، تبعیض ها و یا حق کشی ها، در محل کار

.

عواقب و پیامدهای خشم

خشم به عنوان یک حالت هیجانی طبیعی؛ اما معمولا نامناسب، می تواند دارای پیامدهای منفی زیر باشد.

1- موجب قطع ارتباط با اعضای خانواده، دوستان و یا همکاران می شود.

2- باعث آسیب دیدن جسم و روان و ضعف توانایی ها عمومی انسان می شود.

3- سبب تحمیل هزینه های اضافه و آسیب به اقتصاد خانواده می شود.

4- دقت ، تمرکز حواس و توجه را به شدت مختل می کند.

5- میزان یادگیری انسان را کاهش می دهد.

6- موجب خستگی و کسالت و بی حالی شخص می شود.

7- سبب ظهور بیماری های مختلف جسمی و روحی می شود.

8- در حالت شدید، از هم گسستگی پیوندهای خانوادگی را در پی خواهد داشت.

9- شخصیت فرد را مختل کرده و باعث تحقیر و درماندگی او می شود

.گفتارسیزدهم:مهارت مقابله باعزت نفس:

عزت نفس میزان ارزشی است که برای خود قایل می شویم. و میزان احترامی است که به شخصیت خود می گذاریم.

خودانگاره[1] که مفهوم عزت نفس را می سازد، تحت تاثیر محیط بیرونی در وجود انسان شکل می گیرد،

چه عواملی در عزت نفس اثر دارند؟

کیفیت روابط ما با دیگران به خصوص مادر در دوران کودکی، در شکل گیری عزت نفس ما نقش محوری دارد. عزت نفس خود پدر و مادر نیز، می تواند بر روی فرزندان تاثیر بگذارد. عملکرد و ساختار خانواده نیز در این امر مهم است.

تنبیه جسمانی یا تهدید شدن به آن. بدرفتاری های جنسی در دوران کودکی و آسیب دیدگی.

ترس از محیط های بسته نیز عامل دیگری است که عزت نفس را تحت تاثیر قرار می دهد.

منافع عزت نفس چیست؟.

1- پذیرش خود و دیگران

2- آرامش بیشتر از آنچه در زندگی می خواهیم.

3- مثبت بودن و احساس شادی کردن.

4- اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل افزون تر بر زندگی و داشتن استقلال و راحتی.

5- توجه بهتر به دیگران و احساس راحتی در موقعیت های اجتماعی

6- احساس متعادل بودن

7- اتکا به خود و خلاقیت بیشتر و وابسته نشدن به عقاید و تایید دیگران

8- بهبود ظاهر و احساس « سرزندگی»

9- آمادگی بیشتر برای دریافت محبت و محبت کردن

10- ملایم تر بودن با خود و دیگران و توانایی ریسک پذیری و آماده بودن برای تغییر

11- توانایی تبریک گفتن به دیگران ب علت موفقیت هایشان، بدون هیچ گونه احساس حسادت.

12- اطمینان داشتن به خود در همه فعالیت ها و مسئولیت پذیری

13- تمایل داشتن به این که مشکلات زندگی را با دیگران به طور صریح در میان گذاشته و چاره اندیشی کردن

14- توانایی بیان صادقانه نارسایی هایی که در کارهای انجام شده ممکن است باشد.

15- امید و اشتیاق و علاقه بیشتر برای زندگی سالم.

پیامدهای ناشی از عزت نفس پایین.

1- عزت نفس می تواند بر ماهیت روابط با دیگران و سلامت روانی ما نفوذ قوی داشته باشد و آنها را تهدید کند.

2- پذیرش خود و دیگران مشکل می شود: در این باره کارل راجرز[2] روان شناس آمریکایی می گوید: « هر چه افراد خود را بیشتر بپذیرند، احتمال بیشتری خواهد داشت که دیگران را نیز بپذیرند و برعکس، هر چه نظرشان نسبت به خود نامطلوب تر باشد دیگران را نیز کمتر پذیرا خواهند بود.

3- ترس از تنها شدن: زنی که از عزت نفس پایین برخوردار است مرتب از همسر خود می پرسد« آیا او را دوست دارد؟» چون از این ترس دارد که همسرش او را ترک کند و او تنها بماند.

4 کمال گرایی: همین حس باعث می شود تا مرتب پیشرفت خودمان را با پیشرفت دیگران مقایسه کنیم، به ناچار کسانی را می بینیم که از ما موفق ترند، این مقایسه معمولا باعث می شود تا احساس شعف بیشتری بکنیم.

5- متوسل شدن به مکانیسم های دفاعی: یعنی به جای آنکه به طور مستقیم با مشکلمان روبه رو شویم، از ان اجتناب می کنیم؛ و یا آن را انکار می کنیم.

6- داشتن برداشتی مبهم از خود: افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند، به علت اجتناب از شناخت و آگاهی بیشتر در مورد خود، برداشت مبهمی از خود دارند و یا از خود چنان می برند که نمی دانند چه احساسی دارند.

7- به خود کاذب روی می آورند: کسانی که دچار ضعف عزت نفس می شوند احساس می کنند که باید همه چیز را تحت کنترل داشته باشند، چون توان واقعی برای این کار را ندارند، پشت عنوان های شغلی قایم می شوند و معمولا از خطر کردن و تغییر می ترسند.

8- نمی توانند تصمیم بگیرند: برای کسانی که عزت نفسشان پایین است، تصمیم گیری کار دشواری می باشد و همواره در یک موقعیت بلاتکلیفی به سر می برند.

9- افرادی که دچار ضعف عزت نفس می شوند با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند

10- در زندگی بیش از حد محتاطانه عمل می کنند: از ثبات برخوردار نیستند، چون ترس عمده آنها خطر کردن است.

تکنیک های تقویت عزت نفس

1-     آماده شدن برای تغییر؛برای این کارباید از فرافکنی بپرهیزید،باکمال میل به یک روانشناس مراجعه کنید و به گفته هایش عمل نمائید.

2-   برای زندگی خود هدف انتخاب کنید؛یعنی بجای سرو کار داشتن باتصورات مبهم درزندگی؛سعی کنیدبطور واقعی آنچه رامی پسندیدتعیین کنید؛احساستان راچه منفی وچه مثبت؛درمقابل خواسته دیگران بروز بدهید.

3-     عواملی که شماراازتغییریافتن بازمی دارد,شناسایی کنید.

4-     به مقابله باترس برخیزید

5-     به خودتان تبریک بگویید وپاداش بدهید.

6-     محدودیت هاوتوانایی های خودرابپذیرید

7-     بامنتقددرونی وتفکر منفی روبه رو شوید.

8-     تعریف کنیدوازتعریف شدن شرم نکنید.

9-     آینده رامثبت تجسم کنید.

10- خودراخوب تعریف کنید

11- به مشاوره وروان درمانی مراجعه کنید.



[1] - self-concept

[2] - Carel,Ragers

گفتار یازدهم : مهارت خویشتن داری :

گفتار یازدهم : مهارت خویشتن داری :

خویشتن داری چیست؟

خویشتن داری به منزله برخورداری از یک صفت شخصیتی به نام نیروی اراده نیست؛ بلکه به معنای توانایی مهار و هدایت عواملی است که بر رفتار شما تاثیر دارد.

کنترل عادت ها و توانایی تغییر عادت ها است. مثلا سیگار کشیدن، درس خواندن و یا اقدام به تغییر هر رفتار ناپسند دیگر.

برنامه خویشتن داری

1- رفتاری یا عادتی را که دوست دارید تغییر بدهید، مشخص کنید. ( نکشیدن سیگار- نجویدن ناخن)

2- خود را برای تغییر عادت، مصمم کنید.

3- علت های تغییر عادتتان را معلوم کنید.

4- به راه های مختلف تغییر عادت بیندیشید.

5- از دیگران که قبلا توانسته اند چنین کاری را بکنند، کمک و مشورت بگیرید.

6- با همت بلند و توکل به خدا حرکت بکنید.

فنون خویشتن داری

1- تغییر موقعیت ؛ اگر رفتن به کتابخانه باعث افزایش مطالعه می شود بروید؛ اگر رفتن به جمع دوستان سیگاری، سیگار کشیدن شما را زیاد می کند نروید. یعنی رفتارتان را تحت اختیار خود درآورید.

2- از شرطی سازی استفاده کنید؛ مثلا میزی را برای مطالعه قرار دهید که پشت آن هیچ کار دیگری انجام ندهید تا میز شما را به مطالعه بکشاند. تابلویی در خانه نصب کنید که روی آن نوشته شده باشد « ورزش» دیدن این تابلو شما را سمت ورزش بکشاند.

3- فن خاموش سازی: این فن زمانی به کار می رود که بخواهید، رفتاری را کاهش دهید. مثلا اگر عبور از کنار دکه ای باعث می شود که شما را از آن شیرینی و شکلات بخرید. از قبل قرار بگذارید صاحب دکه وقتی که می پرسیدند شیرینی دارید؟ بگوید خیر.

4- فن تقویت: فن تقویت در رابطه با برنامه های خویشتن داری، عبارت است از پاداش دادن به رفتار مطلوب و کاستن از پاداش های رفتار نامطلوب

5- از پاسخ های متضاد رفتار بکاهید: مثلا وقتی که شکم شما پر از سبزیجات باشد، نمی توانید غذاهای پر کالری بخورید. چنین رفتاری را ( پاسخ متضاد گویند)

6- زنجیره سازی رفتار: مثلا اگر می خواهید درس بخوانید، ابتدا باید تکلیف درسی خود را مشخص کنید. کتاب هایتان را بیاورید، قلم و کاغذ آماده کنید.

7- افکاری که منجر به انجام یک عادت می شود مشخص و حذف کنید. مثلا به جای گفتن گرسنه ام تا نیم ساعت دیگر اگر چیزی نخورم میمیرم، بگوید گرسنگی به صورت یک چرخه است، حتی اگر چیزی هم نخورم تا نیم ساعت دیگر احساس گرسنگی من کمتر می شود.

اهمیت خویشتن داری در احادیث اسلامی

امام علی (ع)می فرماید: « العاقل من ملک نفسه اذا رغب و اذا رهب»[1]

خردمند کسی است که در شادمانی و نگرانی خویشتن دار باشد. از آن جا که آدمی نفس حیوانی و قوای شهوانی است، همیشه نوعی تضاد و جدال در درون خود احساس می کند.

از این رو، علی (ع) فرموده است: خردمند کسی است که بر نفس خویش مالک و حاکم باشد، به ویژه در سه حال: هنگامی که خشمگین است و هنگامی که تمایل به انجام کاری دارد و هنگامی که ترسناک است؛ زیرا غضب و خشم عامل بسیاری از خطاهاست



[1] - غررالحکم، صفحه 54

گفتار 10 ـ مهارت جرأت ورزی و دفاع از حقوق خود

گفتار دهم ـ مهارت جرأت ورزی و دفاع از حقوق خود

دفاع از حقوق خود و اجازه سوء استفاده از این حقوق را به کسی ندادن، یکی از تعریف‌های جرأت ورزی است. تعریف دیگر جرأت ورزی عبارت است از، انتقال روشن آنچه که واقعاً می‌خواهید.

هم‌چنین جرأت‌مندی ابراز صادقانه و مناسب احساسات، عقاید و نیازهای شخصی است. برابر تعریف دیگر جرأت‌مندی، اتخاذ موضع خود تحلیلی و سپس عمل است.

جرأت‌ورزی چیست؟

جرأت ورزی، توانایی ابراز خود و درخواست حقوق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران است. جرأت ورزی رابطه مستقیم و صادقانه‌ای است که باعث گسترش وجود خویشتن و ابراز خویشتن می‌گردد.

انواع جرأت ورزی

1ـ جرأت ورزی پایه‌ای :

این نوع جرأت‌ورزی، ابراز ساده و مستقیم باورها، احساسات، یا عقاید شما است. این نوع جرأت‌ورزی معمولاً از طریق عبارات ساده‌ای چون « من می‌خواهم » یا « من احساس می‌کنم» ابراز می‌شود. البته این « من » من شیطانی و خودخواهانه نیست، بلکه « من» برخاسته از اعتماد به نفس و خودباوری است.

2ـ جرأت‌ورزی قول :

این نوع جرأت ورزی، انتقال حساسیت‌ها به شخص دیگر است.

جرأت‌ورزی قوی معمولاً شامل دو بخش می‌شود.

ـ باز شناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر و اظهارنظر. یعنی وقتی موقعیت را شناختید با جرأت نظر خود را بیان می‌کنید که بدین‌وسیله از حقوق خاص خود حمایت می‌کنید.

اظهار وجود می‌کنید و می‌گویید : « من می‌دانم که شما واقعاً سرتان شلوغ بوده است ولی می‌خواهم احساس کنم که رابطه‌ها برای شما مهم است. می‌خواهم شما به من و ما زمانی را اختصاص دهید.«

جرأت‌مندی بالا اگر با عقل و منطق همراه باشد بسیار ارزشمند و مثبت است.

3ـ جرأت‌ورزی منفی :

این نوع جرأت ورزی زمانی به وقوع می‌پیوندد که شخص دیگری در واکنش به جرأت‌ورزی‌های منطقی شما شکست می‌خورد و به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می‌دهد. در نتیجه شما به تدریج جرأت ورزی را گسترش می‌دهید و به نحو فزاینده‌ای بر رأی خود محکم‌تر تأکید می‌ورزید

یادگیری جرأت‌ورزی به شیوه مثبت

به منظور یادگیری این مهارت، یک نظام اعتقادی و ارزشی را قبول کنید که به شما اجازة ابراز وجود بدهد. این گام، دشوارترین گام است. بدین معنی که چنین رفتاری است که به شما اجازه می‌دهد، « نه» بگویید، درخواست کمک کنید و خطاهای خود را بپذیرید.

تکنیک‌های کاربردی جرأت ورزی مثبت

1ـ تکنیک ارتباط : از بهترین مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کنید.

مثلاً؛ تماس چشمی مستقیم برقرار کنید. وضع بدنی مناسب به خود بگیرید؛ حالات چهره خود را مناسب با پیام انتخاب کنید؛ آهنگ مناسب صدای خود را حفظ کنید؛ زمان مناسبی را برای جرأت‌مندی انتخاب کنید.

2ـ تمرین کنید : به صرف خواندن یک کتاب نمی‌توانید جرأت‌مند بودن را یاد بگیرید. اگر امکان برایتان فراهم است، به گروه مهارت‌های جرأت‌ورزی یا گروه مهارت‌های ارتباطی بپیوندید و نحوه « نه» گفتن را تمرین کنید و از دوستان و نزدیکان خود بازخورد بگیرید.

3ـ تکنیک پذیرش : یکی دیگر از تکنیک‌های موثر در جرأت‌مندی « پذیرش» است. پذیرش اشتباهات خود، پذیرش ضعف‌های خود که دیگران بیان می‌کنند، پذیرش اشکالات کاری خود و یا نقاط قوت رفتار و کردار خود، بدون این که عقب‌نشینی کرده و یا مغرور شوید.

4ـ تکنیک صراحت : تا آنجا که ممکن است شما باید دربارة آنچه می‌خواهید، آنچه فکر می‌کنید و آنچه که احساس می‌کنید، روشن و صریح صحبت کنید.

5ـ تکنیک بازخورد : از عبارتی چون « آیا مقصود من روشن است؟ » « شما چگونه به این موقعیت نگاه می‌کنید؟» « شما چه می‌خواهید انجام دهید؟ استفاده کنید.

تقاضای ارایه بازخورد، دیگران را تشویق می‌کند تا سوءفهم شما، مورد تصحیح قرار گیرد. هم‌چنین به دیگران کمک می‌کند دریابند که شما عقیده، احساس یا تمایلی را به آنان داشته‌اید. دیگران را هم تشویق کنید. تا در بازخوردی که ارایه می‌کنند صریح، مستقیم و خاص عمل کنند.

 

راه‌کارهای ابراز وجود

الف) گفتن «نه» :

1ـ نظر خود را بگویید : به طرف مقابل خود بگویید که دربارة یک موضوع خاص، چه احساسی دارید و تقاضای او را برای انجام کاری که مایل نیستید، با قاطعیت رد کنید. برای مثال بگویید « نه، کتابم را به تو امانت نمی‌دهم»

2ـ دلایل خود را بیان کنید : به طرف مقابل بگویید به چه دلیل چنین نظری دارید و چرا چنین احساسی پیدا کرده‌اید. برای مثال : « من خودم به آن نیاز دارم» و یا « من قول داده‌ام آن را به کس دیگری بدهم»

3ـ او را درک کنید : به طرف مقابل نشان دهید که شما وضعیت تقاضا یا احساسات او را درک کرده‌اید. ( برای مثال : می‌دانم که واقعاً به آن نیاز دارید ولی ای کاش راه دبگری می‌بود که شما را کمک کنم  »

ب) درخواست کردن و اظهارنظر :

1ـ مشکل موجود و یا وضعیتی که می‌خواهید تغییر کند را بیان کنید.

به طرف مقابل، مشکل مورد نظر یا وضعیتی که لازم است تغییر کند را بگویید.

2ـ بگویید که چگونه می‌خواهید وضعیت را تغییر دهید یا مشکل را حل کنید. آنچه را که می خواهید طرف مقابل انجام دهد یا آنچه را که فکر می‌کنید. 0 نظر خودتان) و یا خواهش خود را بیان کنید.

ج) خوب سخن گفتن و اظهار وجود:

1- با زمزمه یا زیر لب صحبت نکنید. بلکه با صدای محکم، قوی و نسبتاً بلند حرف بزنید.

2- هنگام صحبت با کسی نگاه خود را به اطراف و یا به کف اتاق ندوزید؛ بلکه مستقیم به چشمان کسی که با او حرف می زنید نگاه کنید.

3- از حالت چهره خوب استفاده کنید: مطمئن باشید که حالات چهره شما بیانگر همان چیزی است که در حال گفتن آن هستید

4- فاصله مناسب را از شخص مخاطب، رعایت کنید

5- با احترام و ادب صحبت کنید و با دلیل و منطق به بیان نظر یا پیشنهاد خود بپردازید.

تفاوت بین جرات ورزی با پرخاشگری

بین جرات مندی و پرخاشگری تفاوت وجود دارد، پرخاش گر بودن، به معنی حمایت از خود به شیوه ای است که در آن به حقوق دیگران تجاوز می شود.

. اما در جرات ورزی شما از حقوق حقة خود دفاع می کنید، به هیچ کس بی احترامی روا نمی دارید، به هیچ شخصی آسیب نمی رسانید و کسی را تمسخر و یا توهین نمی کنید بلکه در عین رعایت حقوق دیگران و با احترام و شجاعت؛ خودباوری و اعتماد به نفس خود را به نمایش می گذارید.

گفتار نهم : استرس بیماری قرن و مقابله با آن

گفتار نهم : استرس بیماری قرن و مقابله با آن

استرس چیست ؟

کلمه STRESS از ریشه لاتین STRINGI به معنی محکم فشردن مشتق شده است.

. از یک دیدگاه مثبت، استرس یک منبع انگیزه و یک جزء لازم برای بقا و زندگی است؛ اما مسلما به صورت طولانی مدت و بیش از اندازه، زیان آور خواهد بود و اگر به وسیله دوره های تمدد اعصاب و استراحت تخفیف نیابد تهدید کننده سلامتی است. به طور کلی استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

فشار روانی یا استرس، واکنش جسمانی و روانی در برابر محرک ها یا خواست هاست و برای هر کس چیزی یا حالتی خاص استرس ایجاد می کند.

نشانه های استرس:

1- علایم فیزیکی: تپش قلب- نفس نفس زدن- انقباض و سفتی قفسه سینه- سردرد ( که معمولا سردرد ناشی از هیجان نامیده می شود) عرق کردن مفرط ( عرق سرد)- بی حسی و کرختی دست ها و پاها- خشک شدن دهان- سوء هاضمه- احساس تهوع- افزایش حرکات روده ها (اسهال عصبی) کشیدگی و انقباض ماهیچه ها، از علایم فیزیکی هستند.

2- علایم روان شناختی: ناتوانی در تصمیم گیری- ضعف تمرکز حواس- ضعف حافظه که نتیجه کم توجهی و پریشانی حواست است.

دیدن خواب بد و کابوس- افکار منفی از علایم روان شناختی هستند.

3- علایم هیجانی: زود رنجی- یاس و واهمه- بدگمانی- کاهش عزت نفس- کاهش اعتماد به نفس- احساس ناامیدی و ناتوانی- افسردگی که علامت رایج دوره های طولانی مدت استرس از بعد هیجانی هستند.

4- علیم رفتاری: کاهش اشتها که باعث کاهش وزن می شود کاهش مراقبت بدن از خود کاهش فعالیت های اجتماعی- رانندگی بدون توجه و افزایش تصادفات- استفاده افراطی از موادی چون سیگار، الکل و یا مواد مخدر در افرادی که با این مواد معتاد هستند. از تشابه های رفتاری می باشند.

علتهای استرس

بروز استرس stress دلایل گوناگونی دارد: نظیر از دست دادن شغل، شکست در عشق و زناشویی، از دست دادن فرزند و مسایل سیاسی و عاطفی و اقتصادی.

روش های مقابله با استرس:

1- روش های کوتاه مدت مقابله: مانند لذت بردن از طبیعت به وسیله حواس، تفریح، گردش، راه رفتن، بازی های مختلف سرگرم کننده.

2- روش های دراز مدت : این روش ها برای ارضاء از آینده طرح ریزی می شوند، این روش ها در اصل روش های اجتماعی هستند.

3- روش های غاییک

سلیه معتقد است که روش غایی بر اساس ساخت وجود انسان تعیین می شود. در این روش باید بین سه روش تعادل برقرار شود و برای اینکه فرد بتواند به حد نصاب ارزش وجودی خود برسد و آن را شکوفا سازد، ‌لازم است که در ابتدا سطح مطلوب استرس را در خود بشناسد، سپس از انرژی ذخیره شده خود و آنگاه خوشایندهای اجتماعی، برای سازگاری بنحو مطلوب و سودمند، استفاده کند و چنان که شاعر گفته استرس را بر خود ره ندهد.

توصیه‌هایی برای مقابله یا درمان استرس :

1-   واقع بین باشید: باید به یاد داشته باشیم که هیچ کس کامل نیست و هر کس محدودیت های خود را دارد. مهم این است که نقاط ضعف و قوت خود را بدانیم در این صورت انتظارات ما از خودمان واقع بینانه خواهد بود. وقتی توقعات فرد فراتر از توانایی هایش باشد با شکست مواجه خواهد شد.

2ـ برای وقت خود برنامه‌ریزی کرده و کارهای خود را اولویت‌بندی کنید

.

روش‌های مقابله با استرس :

1ـ روش‌های کوتاه مدت مقابله : ماند لذت بردن از طبیعت به وسیله حواس، تفریح ، گردش ، راه رفتن، بازی‌های مختلف سرگرم‌کننده. فعالیت‌های خلاقه، مانند نقاشی، استنشاق هوای آزاد، لذت بردن از دیدن دیگران یا از مشاهده خوشحالی آنان و  غیره ... در این نوع فعالیت‌ها کار و پاداش تقریباً در یک زمان انجام می‌شود.

2ـ روش‌های دراز مدت : این روش‌ها برای ارضاء از آینده طرح‌ریزی می‌شوند، این روش‌ها در اصل روش‌های اجتماعی هستند. مثلاً بعضی از مردم در جمع‌آوری ثروت و قدرت و برخی هم در اندوخته‌های مذهبی می‌دانند. بعضی دیگر از آینده قطع امید می‌کنند و با روش‌های ولگردی، مسافرت دایم، کار زیاد و یا متوسل شدن به مواد مخدر و مشروبات الکی از استرس پیش‌گیری می‌کنند.

3ـ روش غایی : سلیه معتقد است که روش غایی بر اساس ساخت وجود انسان تعیین می‌شود. در این روش باید بین سه روش تعادل برقرار شود و برای آنکه فرد بتواند به حد نصاب ارزش وجودی خود برسد و آن را شکوفا سازد، لازم است که در ابتدا سطح مطلوب استرس را در خود بشناسد، سپس از انرژی ذخیره شده خود و آنگاه خوشایند‌های اجتماعی، برای سازگاری بنحو مطلوب و سودمند، استفاده کند و چنان که شاعر گفته استرس را بر خود ره ندهد.

توصیه هایی برای مقابله یا درمان استرس

1ـ واقع‌بین باشید.

2ـ برای وقت خود برنامه‌ریزی کرده و کارهای خود را اولویت‌بندی کنید

3ـ تغییرات زندگی‌تان را محدود کنید

4ـ از حمایت دیگران استفاده کنید  

5ـ زمان‌هایی برای استراحت به خود ایجاد کنید .

.

6ـ به طور مرتب ورزش کنید .

7ـ هیجانات عاطفی خود را از بین ببرید

8ـ میز کار خود را تمیز کنید

9ـ وقتی را به خانواده خود اختصاص دهید .

پی‌آمد استرس:

به تدریج فرد را در معرض بیماری زودرس و پژمردگی و مرگ قرار می‌دهد. نگرانی و استرس، آدرنالین خون را افزایش می‌دهد که باعث اختلال در حرکات منظم قلب می‌شود و تنفس را دچار مشکل می‌سازد. استرس باعث سردرد، خستگی مفرط عضلات، بی‌حوصلگی و از دست دادن میل و رغبت به زندگی می‌شود. هم‌چنین کاهی این عوامل موجب کم‌شدن اشتهاء حواس‌پرتی و بی‌خوابی و یا بدخوابی می‌شود. و به طورکل، استرس زندگی طبیعی را مختل کرده و موجب قطع رابطه انسان با دیگران می‌شود

انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی


بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

اکنون بیش از سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد: شورائی که با مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.

وظیفه اصلی این تشکیلات سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه میباشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سریع و پیچیده در این میدان از یک طرف و نیازهای واقعی و متراکم کشور از طرف دیگر، خود را برای انجام رسالتی سنگین در یک دوره چهار ساله آماده کند.

اینجانب ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه تشکیل شورا و پیوست آن، ضروری می دانم که نکات و موارد زیر، مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

۱- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.

۲- تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات دراین فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.

۳- ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

۴- اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌ متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.

۵- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.

۶- اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان دراین عرصه.

۷- ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.

۸- احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.

۹- توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.

۱۰- تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.

ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی فضای مجازی برای دوره جدید به شرح زیر اعلام می شود:

اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دکتر حمید شهریاری، دکتر رضاتقی‌پور، دکتر مهدی اخوان بهابادی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی و مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی.

از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری روزافزون برای همه‌ی حضرات مسألت می‌کنم.

سید علی خامنه‌ای
۱۴/ شهریور/

گفتار هشتم : اختلال لجبازی و مقابله با آن


لج‌بازی چیست؟

لج بازی حالتی است که فرد یا عمداً خود را به نشنیدن سخنان دیگران می زند و یا این که سعی می کند به خواسته های خود عمل کرده و به تذکرات دیگران بی اعتنایی کند.

این قبیل افراد به هیچ صراطی مستقیم نیستند و سخن کسی را نمی پذیرد چون در جهل مرکب غوطه ورند. معمولا در زندگی موفق نبوده و به هدف و مقصود نمی رسند. دوستان خود را از دست می دهند و دلسوزان و ناصحان و خیر خواهان جامعه هم زغبتی به نصیحت و راهنمایی آنها ندارند؛ زیرا همانگونه که حضرت علی (ع) فرموده است: لجبازی، رای و نظر را تباه می سازد « اللّجاج یفسد الرای»:

اللّجاج بذر الشر[1] ، لجاجت، بذر شرارت است. اللّجاجُ عُنوانُ العَطَب.[2] لجاجت، آغاز زمین خوردن و هلاکت است و اللّجوجُ لارأی لَهُ.[3] رأی آدم لجباز ارزشی ندارد.

و خیرُ الاَخلاقِ اَبهَدُها عَنِ اللجاج.[4] بهترین خلق و خوی آن است که از لجاجت دورتر باشد.

نشانه های لج بازی:

1- فرد لج باز با کوچک ترین مخالفتی با خواسته هایش، بشدت ناراحت می شود و شروع به ناسزاگویی می کند. یعنی تحمل راهنمایی و نصیحت دیگران را ندارد.

2- کودک غالبا با افراد بزرگ تر، جر و بحث می کند و یا به طور مداوم سر به سر بچه های دیگر گذاشته و آنها را عصبانی می کند.

3- فرد لجباز غالبا برای اشتباه خود دیگران را سرزنش می کند یا مقصر می داند ( دلیل تراشی ابزار دفاعی اوست).

4- فرد لج باز کوچک ترین مقررات را زیر پا گذاشته و در مقابل آن بی اعتنایی می کند.

5- شخص لج باز بسیار زود رنج بوده و از اطرافیان توقع بیش از حد دارد. علی رغم این که خود را متعهد به انجام سخن دیگران نمی داند.

6- فرد لج باز بیشتر مواقع تنها بوده و نمی تواند ارتباط اجتماعی مناسبی برقرار کند.

7- فرد لج باز دارای خلقی افسرده و مضطرب بوده و افکاری پریشان دارد.

علت های لجبازی

الف) علل خانوادگی:

1- وجود اختلال لج بازی در افراد خانواده، منجر به یادگیری فرد می شود.

2-خانواده ای که رفتارهای فرزند خود را شدیداً کنترل می کند و معیار هویت افراد را قدرت می داند، کودک به خاطر ایجاد هویت برای خود، لج بازی می نماید، تا بدینوسیله اعلام وجود و قدرت نمایی کند.

3- بعضی از خانواده ها بین فرزندان خود، خواسته یا ناخواسته تبعیض قایل می شوند. البته این مسئله در محیط های کاری و کلاس های آموزشی نیز دیده می شود، در نتیجه افرادی که زمینه مناسب دارند تحت تاثیر رفتار والدین، مدیران و یا معلمان اقدام به لج بازی می کنند.

ب) علل اجتماعی:

برخی مواقع دیده می شود که اجتماع موجب می شود تا فردی دست به لج بازی بزند، مثلا: 1- وجود حاکمان ناشایسته در راس حکومت یک جامعه

2- وجود مدیران ناکارآمد در پست های تصمیم گیری محیط های کاری

3- نامناسبی قوانین وضع شده با ارزش های حاکم بر جامعه و یا اعتقادات مذهبی مردم.

4- ملاحظه بی عدالتی ها در توزیع قدرت، ثروت و...

5- حق کشی ها و تبعیض هایی که در محل آموزش یا کار اعمال می شود.

ج) علل روانی و فردی:

1- بعضی از افراد استعداد ذاتی برای اظهار وجود و قدرت نمایی و جلب توجه از طریق لج بازی دارند.

2- تعارض های حل نشده در دوران مقعدی[5] عامل دیگری است که موجب لجبازی در بزرگسالی می شود.

3- دست یافتن به خواسته ها در هنگام بروز رفتار لج بازانه، علت دیگری است که موجب بروز و تقویت این رفتار می شود.

4- تقویت شدن این رفتار به وسیله تسلیم شدن والدین در مقابل این گونه رفتارها نیز عامل دیگری است که فرزندانی را که احساسات درک نشده و هیجانات فهمیده نشده از سوی والدین به سمت لج بازی سوق دهد.

روش مقابله با لج بازی:

- علت یابی: یکی از اساسی ترین روش ها، تلاش برای یافتن علت لج بازی، تسلیم نشدن در مقابل رفتارهای لج بازانه و دقت در عدم تقویت این قبیل رفتار در وجود کسی است، که گرفتار این اختلال می باشد.

- تقویت رفتار غیر لجبازانه: روش دیگر مقابله، تقویت رفتارهایی است که از کارکنان، شاگردان و یا فرزندان سر می زند و از آنها بوی لج بازی استشمام نمی شود.

- خودداری از بحث کردن: به محض احساس لج بازی با کنار کشیدن، مثلا به بهانه ای به اتاق دیگر رفتن هنگام بحث و یا تغییر دادن موضوع بحث.

- خودداری از چترهای حمایتی: یعنی احتراز از حمایت کودک به وسیله یکی از والدین، هنگامی که با دیگری لج بازی می کند. و یا خودداری از تایید رفتار کارمند و یا شاگردی که به طور غیر منطقی و با قصد به کرسی نشاندن حرف خود با همکارش و یا همکلاسی بحث می کند.

- پرهیز از قضاوت عجولانه: اگر در وجود خود چنین رفتاری را احساس می کنید بهتر است آستانه تحمل خود را نسبت به سخن دیگران افزایش بدید و خود را متعهد کنید که بدون سند و بر اساس شنیده ها و یا پندارهای شخصی خود دربارة موضوعی و یا کسی قضاوت و ارزشیابی نکنید.

- استفاده از تکنیک مذاکره: بعضی از افراد در تصور و ضمیر خود نسبت به عمل و رفتار خویش دلایلی دارند که آنان را وادار به انجام عملی می کند. لذا اگر رفتار کسی عمل لج بازی ملاحظه کردید، بهتر است درباره دلایل و یا مشکلاتش با او صحبت کنید.

- خودداری از امر و نهی و اخطار بیش از حد و تکراری:

بعضی وقت ها« بکن، نکن های مکرر.» موجب ایجاد لج بازی می شود.

-  پرهیز از حساسیت افراطی: حساسیت های بدون ذکر دلیل دربارة رفتار، پوشش، نوع آرایش و حتی پذیرش یا عدم پذیرش عقیده ای، باعث می شود تا شخص دست به لج بازی بزند. بنابراین سعی کنید نسبت به موضوع و یا مسئله خیلی متمرکز نشوید و اگر قصد ارشاد و راهنمایی دارید، با فاصله های زمانی آن را انجام دهید.



[1] - همان منبع ص 401

[2] - همان منبع ص 464

[3] - همان منبع ص 65

[4] - همان منبع ص 465

[5] - دوران مقعدی anal stage، دومین مرحله رشد روانی- جنسی، در نظریه روان کاوی است که به دنبال مرحلة دهانی آغاز می شود مسایل مربوط به ضبط و دفع مدفوع، منبع احساس کامروایی و تعارض در این مرحله محسوب می شود.

گفتار هفتم : اختلال ترس و راههای مقابله با آن :


تعریف و تبیین ترس:

ترس های مرضی نوعی وسواس است و علامت مشخصه آنها عبارت است از: ترس از یک اندیشه، یک شی یا یک موقعیت معین

 

ترس چیست؟

ترس یک نوع واکنش طبیعی خیال است. ترس بعد از سه تا هشت ماهگی، با دیدن غریبه ها شروع می شود و در 2 سالگی به مرور کاهش می یابد. ترس و اضطراب کاملاً با یکدیگر ارتباط دارند و غالباً شخصی که دچار اظطراب شود، می ترسد.

تفاوت ترس واضطراب:

تفاوت آنها این است که ترس، واکنشی است بیش و کم شناخته شده به محرک های تهدیدآمیز، ولی اضطراب واکنشی است که علل خاصی ندارد یعنی عامل ترس معلوم نیست.

نشانه‌های ترسویی.

1- کودک ناگهان با کوچکترین صدایی از جا پریده و هراسان می شود و یا پشت سر مادر پنهان می شود.

2- کودک ساکت و آرام است و به ندرت حرف می زند.

3- برای انجام کاری از خود ثبات و پیشقدمی نشان نمی دهد.

4- فرد ترسو هیچ گاه ریسک نمی کند و همواره به دیگران وابسته است.

5- تندی نفس، عرق کردن، حرکات تکراری بدن، سرگیجه، سردرد- رنگ پریدگی هم از علامت ترس هستند.

6- فرد ترسو عجول و در انجام رفتاری دچار هول و هراس می شود.

علل ترسو شدن:

1- چنانچه والدین کودک را ترسانده باشند و یا خودشان ترسو باشند، روی بچه اثر می گذارد. ممکن است این ترساندن با سخن گفتن یا تنبیه بدنی نباشد، بلکه با حالت چهره مادر باشد؛ زیرا حالت عاطفی مادر کودک تاثیر دارد.

2- اگر فرد در خانواده یا محل کار یا مدرسه بیش از حد تنبیه شده باشد ترسو خواهد شد.

3- از طرف مدرسه یا همبازی ها کودک تهدید شده باشد.

4- به اندازه کافی از محبت والدین سیراب نشد باشد.

5- حادثه غم انگیزی، مثل تصادف، مرگ نزدیکان، طلاق والدین را دیده باشد.

6- کار کردن با وسیله ای، بازی با حیوانی یا اسباب بازی، به کودک یاد داده نشده باشد.

7- محرومیت های اجتماعی، وضعیت های جدید و تغییر در محیط خانواده یا کار هم عاملی دیگری هستند.

8- تا اندازه ای هم غریزی و به صورت طبیعی در وجود افراد باید باشد.

راه های مقابله با ترس

1- به کودک توجه طبیعی ولی مهربانانه داشته باشید.

2- کارهایی که مورد علاقه شخص است به او محول کنید.

3- با کسی که دچار ترس شده صحبت شود و گفته شود که بسیاری از ترس های خیالی هستند.

4- کودک را به نوشتن مقاله، شعر و یا نقاشی درباره ترس هایش تشویق کنید.

5- بخاطر نترسیدن از چیزی مورد تشویق قرار بدهید.

6- با عوامل ترس مثل؛ حیوانات، اشیا، مکان ها، فرد ترسو را به تدریج مواجه کنید، گاهی به مدت کوتاه کودک را در منزل تنها بگذارید. ( ایمن سازی تنش کنید.) ولی بگویید چه وقت می روید و چه وقت بر می گردید و به قولتان عمل کنید. یا با کنترل خود بفرستید، تنهایی از مغازه چیزی بخرد.

عواقب ترس:

وقتی ترس به صورت مزمن در آید، تراوش آدرنالین، ضربان قلب و تنفس افزایش می یابد و موجب خستگی، افسردگی و کاهش فعالیت های مغزی، بی قراری و عصبانیت می شود. در چنین حالتی اشتهای فرد کاهش یافته و شخص گرفتار کم خوابی، کابوس، سردرد، ورم معده، زخم اثنی عشر، فشار خون و تنفس تنگی می شود. گاهی هم به علت ترس شدید فرد مرتکب خطا و گناه های جبران ناپذیر می شود.

ترس از نظر امام علی (ع)

حضرت علی (ع) می فرمایند: « ترس بدترین دشمن انسان است».

.

گفتار ششم : پرخاشگری و مقابله با پیامدهای آن :


پرخاشگری و مقابله با پیامدهای آن

تعریف : بعضی ، پرخاشگری را رفتاری می‌دانند که به دیگران آسیب می‌رساند، یا بصورت بالقوه می‌تواند آسیب برساند. پرخاشگری ممکن است بدنی ( زدن ، لگد زدن ، گاز گرفتن) ، یا لفظی ( فریاد زدن، رنجاندن) باشد. بر طبق یک تعریف دیگر، پرخاشگری رفتاری است که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابراز می شود.

رابطه پرخاشگری با سن و جنس

پرخاشگری لفظی، دست کم در سال‌های قبل از مدرسه، با افزایش سن افزایش می‌یابد. . پسرها پرخاشگرتر از دخترها هستند. . پسرها بیش از دخترها پرخاش‌گری بدنی و لفظی دارند..

حملات جسمانی، نزاع ، پرخاشگری ، دروغ‌گویی، تخریب و جسارت در پسرها به مراتب بیش از دخترها دیده می‌شود. پسر هر قدر سنش بالاتر رود، تفاوت بیشتری در رفتار پرخاشگرانه در مقایسه با دختر نشان می‌دهد

.

علتهای مهم پرخاشگری

1ـ یادگیری از اجتماع : بعضی وقت‌ها اجتماع به طفل یاد می‌دهد چگونه پرخاشگری خودش را ظاهر سازد..

2ـ رفتارهای خانوادگی : والدین از زمانی که کودک به دنیا می‌آید، بیش از هر چیز به سلامت او اهمیت می‌دهند.

راههای مقابله با پرخاشگری

1ـ آموزش کنترل خشم به وسیله خانواده‌ها

2ـ نسبت به فرزندان خود عشق و علاقه نشان دهید

3ـ هیچ‌گاه حمایت‌های خود را از کودکان دریغ نکنید.

4ـ هیچ گاه در خانه پرخاشگری به خرج ندهید

5ـ به کودکان کمک کنید تا جلوی خشم و پرخاشگری بایستند.

6ـ با کودک خود دربارة خشم صحبت کنید

7ـ روش‌های ساده برون ریزی خشم را به کودک خود بیاموزید.

پیامدهای پرخاشگری

1ـ پرخاشگری موجب ناتوانی کنترل هیجانات می‌شود.

2ـ تنظیم سیستم عصبی ، ساعت خواب و خوراک انسان را به هم می‌ریزد.

3ـ موجب تنهایی و گریز دیگران از اطراف فرد می‌شود.

4ـ احساس خستگی ، کسالت، تپش غیر طبیعی ضربان قلب را به وجود می‌آورد.

5ـ باعث پیری زودرس و از دست دادن زیبایی چهره می‌شود.

6ـ عمر طبیعی انسان را کاهش می‌دهد.

7ـ آسیب دیدگی جسمی بر اثر کتک زدن دیگران را در پی خواهد داشت.

8ـ آشفتگی اعصاب و روان و آرامش خاطر را ایجاد کرده و در نتیجه میزان یادگیری و عملکر حافظه را کم می‌کند.